Metodické
centrum
- FYZIKA, SPŠ Česká Lípa
Úvodní stránka
- Semináře
- Fyzikální kroužky
- Exkurze -
Projektové dny
- Stáhněte si
V rámci projektu pořádáme dva kroužky s fyzikální tématikou. Jeden pro žáky základních škol a druhý pro žáky středních škol. Oba kroužky se konají pravidleně jednou za dva týdny.
Konkrétní témata kroužků jsou v rámci daných témat (dynamika, mechanika, plyny, kapaliny atp.) volná. Je tím myšleno, že pokud se žáky narazíme na nějaký pokus, který by si rádi vyzkoušeli, nebo který si sami vymyslí, pak se jej pokusíme provést. Proč by se ze žáků nemohli stát malí badatelé a výzkumníci? Kde jinde by měli dostat prostor pro svou tvořivost, když ne na kroužku? Vždyť je přece dobré zjistit, že něco funguje i v reálu a ne "jen v učebnici fyziky".
Případní zájemci o kroužek,
jejich rodiče nebo zákonní zástupci, nás mohou kontaktovat zde.
Školní
rok 2017/2018
Další kroužek fyziky pro žáky základních škol: středa
18. 10. 2017, od 14:00 hod, učebna FYZ2. Sraz ve
vestibulu školy.
Kroužek pro žáky ZŠ - Fyzikální
"hra" PHUN
Minule se dětem program PHUN moc líbil a tak jsme ho zařadili
na program znovu. Opět jsme se setkali s novými modely, které
se "někam" pohybovaly, "někam" padaly a "někam" vystřelovaly.
Lidská fantazie opravdu nemá hranice :)
Kroužek pro žáky ZŠ - Neviditelný
inkoust
Dnešní kroužek jsme začali povídáním o špiónech, o šifrování a
tajných zprávách. Při tomto povídání jsme připravovali
"neviditelné" inkousty z cibulí, cukrů, citrónů a mléka.
Pochopitelně jsme také použili speciální UV fixu. Tajný text
jsme pak četli při různých nasvíceních a po nahřátí žehličkou.
Děti pak odcházely domů s krásně počmáranýma rukama
neviditelných inkoustem.
Kroužek pro žáky ZŠ - Fyzikální
"hra" PHUN
Dnešní kroužek jsme pojali trochu více digitálně.
S dětmi jsme si ukázali program
PHUN, který dokáže demonstrovat základní zákony fyziky. Do
virtuálního světa lze umístit tělesa, těm určit hmotnost,
pružnost aj. Prostor pak může mít určenou gravitaci
a pokud vše svážete pevnými nebo pružnými vazbami
(pružiny), pak se vše na obrazovce může pohybovat různými
směry. Děti se vyřádily a opět se jim vůbec nechtělo domů.
Program si můžete stáhnout zde (2.6MB).
Kroužek pro žáky ZŠ - Spektroskop
Náš další kroužek začal opět otázkami a společně jsme hledali
na tyto otázky odpovědi. Jak vzniká duha? Proč je duha
barevná? A jaké jsou barvy v duze? Z čeho se vlastně skládá
bílé světlo? Mohu se na tyto jednotlivé barvy podívat jinak,
než abych čekal na duhu?
A tím jsme se dostali ke spektroskopu. Látka je to možná
středoškolská, ale dětem ze základní školy to vůbec nevadilo a
zkoumali co se dalo. A jak že si
spektroskop vyrobili? Opět jako papírovou vystřihovánku, do
které jsme vlepili kousek CD nosiče.
Kroužek pro žáky ZŠ - Ozvěna a
dozvuk
Jak rychle se může jezdit v obci a jak mimo obec? Jaká je
rychlost zvuku? Lze porovnat tyto rychlosti? Jak při bouřce
poznám jak se daleko?
A co když porovnám rychlost zvuku s rychlostí lidského
vnímání? Jak rychle reaguje náš mozek na sluchové podněty? Co
když uslyším své vlastní slovo o něco pomaleji, než jsem
zvyklý? Toto jsme si s dětmi vyzkoušeli. Někoho to zpomalení
přicházejícího zvuku zmátlo natolik, že začal koktat. Někdo to
nevnímal. Rozhodně to bylo pro nás i děti poučné a dost jsme
se nasmáli.
Kroužek pro žáky ZŠ - Periskop
Co je to periskop, jak vlastně funguje, lze ho vyrobit doma
"na koleně"? Nejsložitější bylo sehnat malá zrcátka, ale
sklenářství je nedaleko školy, takže bylo vlastně po problému.
Na počítači jsme navrhli vystřihovánku periskopu a děti si ji
pak jen vystříhly, slepily a
periskop byl na světě. A když se periskop správně nabarví, pak
může být nejen v maskáčovém zbarvení, ale také velese pestrobarevně flekatý.
Kroužek pro žáky SŠ - Heronova fontánka
Pro nezasvěceného to může vypadat jako kouzlo, ale jde pouze o
stlačitelnost / nestlačitelnost vzduchu a vody. Do nádoby
nalejete vodu, ta se začne někam odpouštět, ale jiná se sama
začne napouštět. Tak by to viděl
laik.
Napoprvé se nám pokus nezdařil
kvůli netěsnostem víček a hadiček. Napodruhé jsme Heronovu fontánku pokořili.
Kroužek pro žáky ZŠ - Kelímkový
telefon, "CD vznášedlo"
Je opravdu zvuk mechanické vlnění? Umíme ho využít v domácích
podmínkách k přenosu zvuku? Se dvěma kelímky od jogurtu a
provázkem to je hračka. Ale pozor, i u tohoto telefonu je
možný odposlech :)
Druhým dnešním výrobkem bylo vznášedlo. Děti nejprve debatovaly jak vlastně skutečné
vznášedlo funguje, kde a proč se používá a pak už stačilo jen
vzít CD nebo DVD nosič, nafukovací balónek a víčko na PET
lahev. Chvilka manuální zručnosti a vznášedlo bylo na světě.
Kroužek pro žáky ZŠ - Elektrický
proud v potravinách
Vede voda elektrický proud nebo ne? A co jablko, mrkev,
brambora, čerstvá okurka, kyselá okurka? A co párek? A je
lepší vodič elektrického proudu párek s menším nebo větším
množstvím masa? Rozhodně je dobré si to vyzkoušet... A jak na
konci dnešního kroužku zaznělo, je prima, když pomůcky pak
můžeme sníst.
Kroužek pro žáky SŠ - Vodík
Neustále se hovoří o hledání "paliva budoucnosti". Často se
zmiňuje také vodík. Vše se dá využít k dobru, ale i k páchání
zla. Známe vodíkovou bombu, známe ale také prototypy
automobilových motorů poháněných vodíkem. Kolik je vlastně ve
vodíku uchováno využitelné energie? Jak snadno se vodík
vyrábí? A co skladovatelnost a bezpečnost? Nejprve jsme se na
tato témata pobavili v učebně a pak jsme si šli vyzkoušet
výrobu a jímání vodíku. Trochu jsme ho vyrobili, zkoušeli ho
zapálit, ale moc velký účinek to nemělo. Někdy příště to
zkusíme znova s vyšší koncentrací.
Kroužek pro žáky ZŠ - Zvuk,
rezonance
Tentokrát jsme s dětmi prováděli pokusy se zvukem a ukazovali
jsme si, že zvuk je mechanické vlnění a že dokáže přenášet
energii. Zkusili jsme sladit struny kytary bez ladičky a bez
hudebního sluchu, jen za pomoci fyziky a "rezonance". S pomocí
elektrické kytary, elektroniky a velkého zesilovače jsme
ukázali co je to ozvěna a dozvuk. A co děti? Že prý dobrý a že
příště zase příjdou. To nás těší.
Kroužek pro žáky SŠ - "Jeden den z fyzikou", Praha
Využili jsme příležitosti a s kroužkem jsme navštívili akci
"Jeden den s fyzikou" na MFF UK v Praze. Zůčastnili
jsme se přednášek Velká fyzikální podívaná aneb pokusy, které
hned tak neuvidíte, Zlatý řez, Pozoruhodná optika, Jak se vaří
počasí? a žáci byli velmi spokojeni
a nelitovali ani brzkého ranního a pozdního návratu.
Kroužek pro žáky ZŠ - Zapojování
elektrických obvodů
Po úspěchu Voltíka se
středoškoláky jsme vyzkoušeli tyto stavebnice i s žáky
základní školy. Ačkoliv se na prvním stupni elektrický proud
ještě neučí, naše "kroužkové" děti by toto téma už jistě
zvládli. Nejprve jsme si řekli nějakou teorii k elektrickému
napětí, proudu a odporu a pak už jsme zapojovali. A kroužek
utekl zase jako voda.
Kroužek pro žáky SŠ - Rezonance
mechanického kmitání
Nejprve jsme si řekli, zopakovali, co je to rezonance obecně a
pak už hrr na pokusy. Vybaveni
kytarami, ladičkami, generátorem, ladičkami s ozvučnicí a
nakonec ještě zesilovačem s reproduktorem a sklenicí. Měli
jsme v úmyslu rozbít sklenici zvukem, ale prozatím se
nepodařilo. Tak snad někdy příště. Žáci si jinak vyzkoušeli
přenos energie vzduchem (pomocí zvuku) a opět se ozvalo "ajóóó", což nás těší.
Kroužek pro žáky ZŠ - Zapojování
elektrických obvodů
I se žáky základní školy jsem si zkusili sestavit elektronické
obvody se stavebnicí VOLTÍK II. Opět se pípalo a bzučelo,
blikalo a brumlalo. I tentokrát měly stavebnice velký ohlas,
tak snad budou mít elektickým
veličinám ve fyzice jen pozitivní vztah.".
Kroužek pro žáky SŠ - Zapojování
elektrických obvodů
Tentokrát jsme s žáky pracovali s elektronickými stavebnicemi
VOLTÍK II. Kromě různých pípátek, blikátek jsme zapojovali
také detektor vodní hladiny a detektor světla. Žáci si myslím
zapojování užili. Každou chvilku se totiž ozýval smích a
hlášky typu:" jééé, ukaž co ti to dělá...".
Kroužek pro žáky ZŠ - Vzduch
Vzduch je vděčné téma. Kromě toho, že je všude kolem nás, také
se rozpíná, proudí, v "husím krku" bručí a píská, nadnáší
ping-pongový míček, jako průvan
bouchá dveřmi a dělá i další věci, které všichni kolem sebe pozorujeme.
Děti se bavily skvěle, hrály si a
opět nám dokázaly, že fyzika pro ně není nuda. A pan Daniel
Bernoulli by z nás měl jistě radost.
Kroužek pro žáky SŠ - Drátěný DC
motor
Ve škole se sice učí praktické využití Lorentzovy síly, ale
vyrobit si vlastníma rukama motor to už je něco. Navíc z
drátů, které už byly určené na vyhození. Magnety jsme měli z
vyhozených harddisků. Takže jediné co nebylo
určené do šrotu byly zdroje v elektrolaboratoři a propojovací vodiče
:)
Sice to patří do jiné kapitoly fyziky, ale i tak jsme si mohli
říct "a přece se točí".
Kroužek pro žáky ZŠ - Vzduchové
dělo a siréna z PET lahve
Dnes jsme s dětmi vyráběli vzduchové dělo a sestřelovali si
papírové panáčky navzájem. Při počtu 32 dětí to byla superbitva. Kelímky od jogurtů různých
velikostí s napnutým balónkem dělaly rámus po půlce školy.
Druhým předmětem který si děti
odnesli domů byla siréna z PET lahve a plechovky od
libovolného nápoje. Dále jsme potřebovali balónek a izolepu.
Jestliže vzduchová děla ohlušila půlku školy, tak sirény byly
slyšet i před školou. Děti se vyřádily dokonale.
Kroužek pro žáky SŠ - Tekutý
dusík
Dnešním hostem na kroužku byl Mgr. Jiří Králík, Ph.D. z
Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty UJEP z Ústí nad Labem.
Dr. Králík velmi poutavě přednášel o tekutém dusíku a svou
přednášku prokládal mnoha zajímavými pokusy s touto kapalinou.
Žáci si mohli sáhnout na tekutý dusík, který měl teplotu
přibližně -200oC, viděli nadnášení supravodivého
materiálu v magnetickém poli, viděli co
se stane s rostlinami když se zmrazí (kulička hroznového vína,
karafiát), odvážlivci si zkusili sníst zmrazený piškot a
nechyběl ani výbuch. Bez toho by to nebylo ono :)
Kroužek pro žáky ZŠ - úvodní
setkání
Naše první setkání nás všechny mile překvapilo. Nás jako
pedagogy vysoká účast (31 dětí), pohodové a chytré děti,
vydařené pokusy, výborná nálada. Myslíme si
že i děti byly spokojené. Usuzujeme tak z reakcí,
které byly plné emocí, nadšení a jásotu. Děti si některé
pokusy vyzkoušely sami na sobě (reakce roztoku škrobu na
rychlost působení vnějších sil), ale k některým jsme je raději
v takovém počtu nepouštěli (raketový motor, "fireball").
Na
příště si mají děti přinést pár drobností na výrobky, které
si potom odnesou domů, aby si také užili rodiče. Snad nám
pošlou děti i příště :)
Kroužek pro žáky SŠ - úvodní
setkání
Dnešní
kroužek
byl seznamovací. S žáky jsme si pověděli cíl našeho projektu,
cíl našich kroužků. Ukázali jsme si několik zajímavých
experimentů. Shodli jsme se na tom, že při příštích setkáních
už budeme něco tvořit společně, ale rádi představíme i pokusy,
které budou vycházet z nápadů samotných žáků.