Metodické centrum - FYZIKA, SPŠ Česká Lípa

Úvodní stránka - Semináře - Fyzikální kroužky - Exkurze - Projektové dny - Stáhněte si

V rámci projektu pořádáme dva kroužky s fyzikální tématikou. Jeden pro žáky základních škol a druhý pro žáky středních škol. Oba kroužky se konají pravidleně jednou za dva týdny.

Konkrétní témata kroužků jsou v rámci daných témat (dynamika, mechanika, plyny, kapaliny atp.) volná. Je tím myšleno, že pokud se žáky narazíme na nějaký pokus, který by si rádi vyzkoušeli, nebo který si sami vymyslí, pak se jej pokusíme provést. Proč by se ze žáků nemohli stát malí badatelé a výzkumníci? Kde jinde by měli dostat prostor pro svou tvořivost, když ne na kroužku? Vždyť je přece dobré zjistit, že něco funguje i v reálu a ne "jen v učebnici fyziky".

Případní zájemci o kroužek, jejich rodiče nebo zákonní zástupci, nás mohou kontaktovat zde.


3) Vzhledem k nezájmu byl pro tento rok kroužek zrušen (17. 11. 2016)


2) Další kroužek se uskuteční ve středu 16. 11. 2016 v 14:00 hod., v učebně FYZ2.


Téma: Magnetismus

Sraz zájemců opět ve vestibulu školy.


1) Školní rok 2016/2017
Zahájení kroužku fyziky pro žáky základních škol - 5. 10. 2016, od 14:00 hod. Sraz ve vestibulu školy.


Kroužek pro žáky ZŠ - Fyzikální "hra" PHUN

Minule se dětem program PHUN moc líbil a tak jsme ho zařadili na program znovu. Opět jsme se setkali s novými modely, které se "někam" pohybovaly, "někam" padaly a "někam" vystřelovaly. Lidská fantazie opravdu nemá hranice :)


Kroužek pro žáky ZŠ - Neviditelný inkoust

Dnešní kroužek jsme začali povídáním o špiónech, o šifrování a tajných zprávách. Při tomto povídání jsme připravovali "neviditelné" inkousty z cibulí, cukrů, citrónů a mléka. Pochopitelně jsme také použili speciální UV fixu. Tajný text jsme pak četli při různých nasvíceních a po nahřátí žehličkou. Děti pak odcházely domů s krásně počmáranýma rukama neviditelných inkoustem.


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Fyzikální "hra" PHUN

Dnešní kroužek jsme pojali trochu více digitálně. S dětmi jsme si ukázali program PHUN, který dokáže demonstrovat základní zákony fyziky. Do virtuálního světa lze umístit tělesa, těm určit hmotnost, pružnost aj. Prostor pak může mít určenou gravitaci a pokud vše svážete pevnými nebo pružnými vazbami (pružiny), pak se vše na obrazovce může pohybovat různými směry. Děti se vyřádily a opět se jim vůbec nechtělo domů.
Program si můžete stáhnout zde (2.6MB).


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Spektroskop

Náš další kroužek začal opět otázkami a společně jsme hledali na tyto otázky odpovědi. Jak vzniká duha? Proč je duha barevná? A jaké jsou barvy v duze? Z čeho se vlastně skládá bílé světlo? Mohu se na tyto jednotlivé barvy podívat jinak, než abych čekal na duhu?
A tím jsme se dostali ke spektroskopu. Látka je to možná středoškolská, ale dětem ze základní školy to vůbec nevadilo a zkoumali co se dalo. A jak že si spektroskop vyrobili? Opět jako papírovou vystřihovánku, do které jsme vlepili kousek CD nosiče.


   
   

Kroužek pro žáky ZŠ - Ozvěna a dozvuk

Jak rychle se může jezdit v obci a jak mimo obec? Jaká je rychlost zvuku? Lze porovnat tyto rychlosti? Jak při bouřce poznám jak se daleko?
A co když porovnám rychlost zvuku s rychlostí lidského vnímání? Jak rychle reaguje náš mozek na sluchové podněty? Co když uslyším své vlastní slovo o něco pomaleji, než jsem zvyklý? Toto jsme si s dětmi vyzkoušeli. Někoho to zpomalení přicházejícího zvuku zmátlo natolik, že začal koktat. Někdo to nevnímal. Rozhodně to bylo pro nás i děti poučné a dost jsme se nasmáli.


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Periskop

Co je to periskop, jak vlastně funguje, lze ho vyrobit doma "na koleně"? Nejsložitější bylo sehnat malá zrcátka, ale sklenářství je nedaleko školy, takže bylo vlastně po problému. Na počítači jsme navrhli vystřihovánku periskopu a děti si ji pak jen vystříhly, slepily a periskop byl na světě. A když se periskop správně nabarví, pak může být nejen v maskáčovém zbarvení, ale také velese pestrobarevně flekatý.


   

Kroužek pro žáky SŠ - Heronova fontánka

Pro nezasvěceného to může vypadat jako kouzlo, ale jde pouze o stlačitelnost / nestlačitelnost vzduchu a vody. Do nádoby nalejete vodu, ta se začne někam odpouštět, ale jiná se sama začne napouštět. Tak by to viděl laik.
Napoprvé se nám pokus nezdařil kvůli netěsnostem víček a hadiček. Napodruhé jsme Heronovu fontánku pokořili.


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Kelímkový telefon, "CD vznášedlo"

Je opravdu zvuk mechanické vlnění? Umíme ho využít v domácích podmínkách k přenosu zvuku? Se dvěma kelímky od jogurtu a provázkem to je hračka. Ale pozor, i u tohoto telefonu je možný odposlech :)
Druhým dnešním výrobkem bylo vznášedlo. Děti nejprve debatovaly jak vlastně skutečné vznášedlo funguje, kde a proč se používá a pak už stačilo jen vzít CD nebo DVD nosič, nafukovací balónek a víčko na PET lahev. Chvilka manuální zručnosti a vznášedlo bylo na světě.


   
   

Kroužek pro žáky ZŠ - Elektrický proud v potravinách

Vede voda elektrický proud nebo ne? A co jablko, mrkev, brambora, čerstvá okurka, kyselá okurka? A co párek? A je lepší vodič elektrického proudu párek s menším nebo větším množstvím masa? Rozhodně je dobré si to vyzkoušet... A jak na konci dnešního kroužku zaznělo, je prima, když pomůcky pak můžeme sníst.


   
   
   

Kroužek pro žáky SŠ - Vodík

Neustále se hovoří o hledání "paliva budoucnosti". Často se zmiňuje také vodík. Vše se dá využít k dobru, ale i k páchání zla. Známe vodíkovou bombu, známe ale také prototypy automobilových motorů poháněných vodíkem. Kolik je vlastně ve vodíku uchováno využitelné energie? Jak snadno se vodík vyrábí? A co skladovatelnost a bezpečnost? Nejprve jsme se na tato témata pobavili v učebně a pak jsme si šli vyzkoušet výrobu a jímání vodíku. Trochu jsme ho vyrobili, zkoušeli ho zapálit, ale moc velký účinek to nemělo. Někdy příště to zkusíme znova s vyšší koncentrací.

Kroužek pro žáky ZŠ - Zvuk, rezonance

Tentokrát jsme s dětmi prováděli pokusy se zvukem a ukazovali jsme si, že zvuk je mechanické vlnění a že dokáže přenášet energii. Zkusili jsme sladit struny kytary bez ladičky a bez hudebního sluchu, jen za pomoci fyziky a "rezonance". S pomocí elektrické kytary, elektroniky a velkého zesilovače jsme ukázali co je to ozvěna a dozvuk. A co děti? Že prý dobrý a že příště zase příjdou. To nás těší.


   

Kroužek pro žáky SŠ - "Jeden den z fyzikou", Praha

Využili jsme příležitosti a s kroužkem jsme navštívili akci "Jeden den s fyzikou" na MFF UK v Praze. Zůčastnili jsme se přednášek Velká fyzikální podívaná aneb pokusy, které hned tak neuvidíte, Zlatý řez, Pozoruhodná optika, Jak se vaří počasí? a žáci byli velmi spokojeni a nelitovali ani brzkého ranního a pozdního návratu.


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Zapojování elektrických obvodů

Po úspěchu Voltíka se středoškoláky jsme vyzkoušeli tyto stavebnice i s žáky základní školy. Ačkoliv se na prvním stupni elektrický proud ještě neučí, naše "kroužkové" děti by toto téma už jistě zvládli. Nejprve jsme si řekli nějakou teorii k elektrickému napětí, proudu a odporu a pak už jsme zapojovali. A kroužek utekl zase jako voda.


       

Kroužek pro žáky SŠ - Rezonance mechanického kmitání
Nejprve jsme si řekli, zopakovali, co je to rezonance obecně a pak už hrr na pokusy. Vybaveni kytarami, ladičkami, generátorem, ladičkami s ozvučnicí a nakonec ještě zesilovačem s reproduktorem a sklenicí. Měli jsme v úmyslu rozbít sklenici zvukem, ale prozatím se nepodařilo. Tak snad někdy příště. Žáci si jinak vyzkoušeli přenos energie vzduchem (pomocí zvuku) a opět se ozvalo "ajóóó", což nás těší.


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Zapojování elektrických obvodů

I se žáky základní školy jsem si zkusili sestavit elektronické obvody se stavebnicí VOLTÍK II. Opět se pípalo a bzučelo, blikalo a brumlalo. I tentokrát měly stavebnice velký ohlas, tak snad budou mít elektickým veličinám ve fyzice jen pozitivní vztah.".


   

Kroužek pro žáky SŠ - Zapojování elektrických obvodů

Tentokrát jsme s žáky pracovali s elektronickými stavebnicemi VOLTÍK II. Kromě různých pípátek, blikátek jsme zapojovali také detektor vodní hladiny a detektor světla. Žáci si myslím zapojování užili. Každou chvilku se totiž ozýval smích a hlášky typu:" jééé, ukaž co ti to dělá...".


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Vzduch

Vzduch je vděčné téma. Kromě toho, že je všude kolem nás, také se rozpíná, proudí, v "husím krku" bručí a píská, nadnáší ping-pongový míček, jako průvan bouchá dveřmi a dělá i další věci, které všichni kolem sebe pozorujeme.
Děti se bavily skvěle, hrály si a opět nám dokázaly, že fyzika pro ně není nuda. A pan Daniel Bernoulli by z nás měl jistě radost.


   

Kroužek pro žáky SŠ - Drátěný DC motor

Ve škole se sice učí praktické využití Lorentzovy síly, ale vyrobit si vlastníma rukama motor to už je něco. Navíc z drátů, které už byly určené na vyhození. Magnety jsme měli z vyhozených harddisků. Takže jediné co nebylo určené do šrotu byly zdroje v elektrolaboratoři a propojovací vodiče :)
Sice to patří do jiné kapitoly fyziky, ale i tak jsme si mohli říct "a přece se točí".


   

Kroužek pro žáky ZŠ - Vzduchové dělo a siréna z PET lahve

Dnes jsme s dětmi vyráběli vzduchové dělo a sestřelovali si papírové panáčky navzájem. Při počtu 32 dětí to byla superbitva. Kelímky od jogurtů různých velikostí s napnutým balónkem dělaly rámus po půlce školy.
Druhým předmětem který si děti odnesli domů byla siréna z PET lahve a plechovky od libovolného nápoje. Dále jsme potřebovali balónek a izolepu. Jestliže vzduchová děla ohlušila půlku školy, tak sirény byly slyšet i před školou. Děti se vyřádily dokonale.


   

Kroužek pro žáky SŠ - Tekutý dusík

Dnešním hostem na kroužku byl Mgr. Jiří Králík, Ph.D. z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty UJEP z Ústí nad Labem.
Dr. Králík velmi poutavě přednášel o tekutém dusíku a svou přednášku prokládal mnoha zajímavými pokusy s touto kapalinou. Žáci si mohli sáhnout na tekutý dusík, který měl teplotu přibližně -200oC, viděli nadnášení supravodivého materiálu v magnetickém poli, viděli co se stane s rostlinami když se zmrazí (kulička hroznového vína, karafiát), odvážlivci si zkusili sníst zmrazený piškot a nechyběl ani výbuch. Bez toho by to nebylo ono :)


   
   

Kroužek pro žáky ZŠ - úvodní setkání

Naše první setkání nás všechny mile překvapilo. Nás jako pedagogy vysoká účast (31 dětí), pohodové a chytré děti, vydařené pokusy, výborná nálada. Myslíme si že i děti byly spokojené. Usuzujeme tak z reakcí, které byly plné emocí, nadšení a jásotu. Děti si některé pokusy vyzkoušely sami na sobě (reakce roztoku škrobu na rychlost působení vnějších sil), ale k některým jsme je raději v takovém počtu nepouštěli (raketový motor, "fireball").

   

Na příště si mají děti přinést pár drobností na výrobky, které si potom odnesou domů, aby si také užili rodiče. Snad nám pošlou děti i příště :)

Kroužek pro žáky SŠ - úvodní setkání

Dnešní kroužek byl seznamovací. S žáky jsme si pověděli cíl našeho projektu, cíl našich kroužků. Ukázali jsme si několik zajímavých experimentů. Shodli jsme se na tom, že při příštích setkáních už budeme něco tvořit společně, ale rádi představíme i pokusy, které budou vycházet z nápadů samotných žáků.