Dynamika hmotného bodu
Dynamika je obor mechaniky, který se zabývá příčinami změn pohybového stavu těles.
Hmotný bod – je myšlený bodový objekt, který má hmotnost, ale nemá rozměry
– nahrazujeme jím těleso, pokud jeho rozměry jsou zanedbatelné vzhledem k uvažovaným vzdálenostem pohybu, hmotný bod se umísťuje do těžiště tělesa, má jeho hmotnost
– používáme ho pro zjednodušení.
Vztažná soustava –umístění HB v prostoru a čase, zavedené čtyři souřadnice: x, y, z, čas t.
Inerciální vztažnou soustavu používáme pro pohyby, probíhající na povrchu Země nebo v její blízkosti, vztažná soustava je spojena s povrchem Země. Platí zde mechanický princip relativity – Galileiho princip relativity a Newtonovy zákony.
Zákony mechaniky jsou stejné ve všech inerciálních vztažných soustavách. Rovnice, které je vyjadřují, mají stejný tvar.
Pokud jedeme vlakem, který se pohybuje rovnoměrným přímočarým pohybem a nemáme možnost vidět ven, nepoznáme, zda je daná soustava vzhledem k povrchu země v klidu nebo v pohybu.
Všechny inerciální vztažné soustavy jsou pro popis mechanických dějů rovnocenné.
Neinerciální vztažná soustava je taková soustava, která se vzhledem k inerciální vztažné soustavě pohybuje jinak než rovnoměrně přímočaře. Nejjednodušší je ta, která se vzhledem k inerciální vztažné soustavě pohybuje rovnoměrně zrychleným přímočarým pohybem a má konstantní zrychlení.
Neplatí zde Newtonovy pohybové zákony. Pokud jedeme vlakem, který se pohybuje rovnoměrným zrychleným pohybem, poznáme to mechanickým pokusem (kulička na podlaze vagónu). Na kuličku působí síla :
Fs = – m × a
Tato síla se nazývá setrvačná síla.
V neinerciálních vztažných soustavách nezůstává izolované těleso v klidu nebo v rovnoměrně přímočarém pohybu. Na těleso v neinerciální vztažné soustavě působí setrvačná síla
Fs = – m× a ,
vznikající jako důsledek zrychleného pohybu
soustavy,
Setrvačné
síly existují jen v neinerciálních vztažných soustavách.
Setrvačná síla se projevuje v rozjíždějícím se nebo zastavujícím vlaku. Ten má vůči zemi zrychlení a. Položíme-li na podlahu vlaku kuličku, bude vůči zemi dál v klidu. Ale vlak se pohybuje se zrychlením, proto se kulička vzhledem k vlaku bude pohybovat se zrychlením – a. Při rozjíždění vlaku pojede dozadu, při zastavování vpřed – stejně to cítí i cestující.
Soustava se může vzhledem k zemi pohybovat i rovnoměrně zrychleně ve svislém směru, např. kabina výtahu. I zde se projevuje působení setrvačné síly. Zrychlení ve směru vzhůru (rozjezd nahoru a brzdění dolů) se projevuje přetížením a ve směru dolů (brzdění při jízdě nahoru a rozjezd při jízdě dolů) se projevuje úbytkem tíže. Při volném pádu se tělesa ve výtahu ocitají ve stavu beztíže (na tělesa působí tíha a setrvačná síla, které se vzájemně zruší).
Tělesa na sebe vzájemně působí silami. K působení dojde buď přímým stykem nebo prostřednictvím silových polí. Přímým stykem působí síly nárazem nebo tlakem, při působení polí je působení gravitace, elektrického pole či magnetického pole. Gravitace se projevuje při pádu těles – tělesa se Země ani ničeho jiného nedotýkají, přesto jsou přitahovány. Působení síly může mít za následek deformaci tělesa (deformační účinek síly) nebo změnu pohybového stavu tělesa (pohybový účinek síly).
Síla F je vektorová fyzikální veličina. Účinek síly závisí na její velikosti, směru a poloze působiště.
[F] = N (newton) = m × kg × s–2 Vektor síly má stejný směr jako okamžité zrychlení.
Newtonovy pohybové zákony
Izolované těleso (HB) je
takové těleso (HB), na které nepůsobí žádné síly. Izolované těleso, které je
v dané vztažné soustavě v klidu, setrvává v klidu.
Izolované těleso, které je v pohybu, má stále stejnou rychlost, pohybuje se rovnoměrným přímočarým pohybem. Izolované těleso, které je v klidu, zůstává v klidu
Izolovaná soustava je taková soustava, kde mezi silami těles nepůsobí
síly ze vnějšku.
Každé těleso setrvává v klidu nebo
v rovnoměrně přímočarém pohybu, pokud není nuceno vnějšími silami tento
stav změnit.
Tento
zákon je základním předpokladem pro potvrzení, že daná soustava je inerciální.
Důsledkem tohoto zákona je rovnoměrný přímočarý pohyb, který charakterizuje
nulové zrychlení. V praxi se rovnoměrně přímočaře pohybují sondy v meziplanetárním
prostoru, protože na ně nepůsobí síly dost velké na to, aby je znatelně
zpomalily. Na Zemi se pohybu rovnoměrného přímočarého dosahuje tak, že
výslednice všech sil působících na těleso je rovna nule. Výslednice sil je taková síla, která má na HB stejný účinek jako všechny síly na něj
působící.
Velikost zrychlení hmotného bodu je
přímo úměrná velikosti výslednice sil působících na hmotný bod, a nepřímo
úměrná hmotnosti hmotného bodu,
.
Směr zrychlení je shodný se směrem
výslednice sil, vektorově je tedy
.
Začnou
– li na těleso působit jiná tělesa silami, změní se pohybový stav tělesa.
Těleso se začne pohybovat se zrychlením.
Důsledkem
tohoto zákona je, že na všechna tělesa na Zemi působí tíhová síla
FG = m × g.
Tato
síla působí stejně jako tíhové zrychlení svisle dolů.
Dvě tělesa na sebe navzájem působí
stejně velkými silami opačného směru. Tyto síly vznikají a zanikají současně.
Jednu z těchto sil nazýváme akce a druhou
reakce. Akce a reakce působí každá na jiné těleso, proto se navzájem nezruší.
Dvě
dívky jsou na kolečkových bruslích a drží opačné konce provazu. Jedna
z nich zatáhne za provaz. Pohybovat se však nezačne jen druhá dívka, ale i
ta, která za provaz zatáhla. Táhnoucí
dívka vyvolala působením síly – akce, to že druhá síla – reakce bude působit na
ni samotnou.
Hybnost hmotného bodu je vektorová
fyzikální veličina, definovaná
jako součin hmotnosti a okamžité rychlosti hmotného bodu.
p = m × v
[p] = kg × m × s–1
(kilogram metr za sekundu)
Vektor
hybnosti má stejný směr jako vektor okamžité rychlosti. Hybnost charakterizuje
pohybový stav tělesa nebo HB v dané vztažné soustavě.
Změna hybnosti a impuls síly
Působí-li
na těleso síla, pak podle zákona síly platí
F = m × a.
Podle
definice zrychlení platí
.
Po
dosazení
.
Změní-li
se rychlost tělesa při konstantní hmotnosti, pak je změna hybnosti
.
Druhý
pohybový zákon lze vyjádřit
.
Z tohoto
vztahu lze vyjádřit
Dp = F × Dt.
Součin
F × Dt síly a doby, kterou na těleso působila, je impuls
síly. Její jednotkou je N × s (newton
sekunda) a je to stejná jednotka jako jednotka hybnosti kilogram metr za
sekundu.
Zákon
zachování hybnosti: Celková hybnost izolované soustavy těles se
vzájemným silovým působením těles nemění.
Celková
hybnost soustavy je dána vektorovým součtem hybností obou těles :
p = p1
+ p2
Tělesa na sebe působí akcí
a reakcí. F1 = –F2. Podle druhého pohybového zákona platí:
p1 – p01
= – (p2 – p02)
p01 + p02 = p1 + p2
V izolované
soustavě platí vedle zákona zachování hybnosti ještě zákon zachování hmotnosti:
Celková hmotnost izolované soustav
těles je konstantní.
Celkovou
hmotností soustavy rozumíme součet hmotností všech těles, z nichž se
soustava skládá.
Po
srážce dvou pohybujících se těles se obě tělesa budou pohybovat rychlostí v, kterou určíme vztahy:
p = (m1
+ m2) × v = p1 + p2 = m1 × v1 + m2
× v2
Využití zákona zachování hybnosti
V moderním
letectví a v kosmonautice se uplatňují reaktivní motory. Tryskami motoru
unikají velkou rychlostí plyny vznikající při spalování pohonných látek. Podle
zákona zachování hybnosti je raketa uvedena do pohybu opačným směrem.
V elektrárnách se používají reaktivní turbíny. Zákon zachování hybnosti se
také projevuje zpětným nárazem při střelbě ze střelných zbraní.
Při posouvání neboli smýkání tělesa po povrchu jiného
tělesa vzniká na styčné ploše obou těles třecí
síla Ft,
která směřuje vždy proti směru pohybu tělesa. Existence této síly znemožňuje experimentální potvrzení zákona
setrvačnosti. Její velikost nezávisí na obsahu styčných ploch a při malých
rychlostech na rychlosti tělesa, je přímo úměrná velikosti kolmé
tlakové síly Fn a závisí na jakosti styčných
ploch.
Ft = f × Fn
f je
součinitel smykového tření, jehož velikost je různá pro různé dvojice
materiálů (tabulky str. 161). [f] = 1 Je-li
těleso na podložce v klidu, pak na ně působí klidové tření. Součinitel
klidového tření f0
je větší než součinitel smykového tření. (i
jeho velikosti jsou v tabulkách str. 161). Velikost síly při klidovém
tření: Ft = f0 × Fn.
Tření využíváme každodenně například při chůzi. Jaké to může být, když je tření
mnohem menší lze snadno zjistit, stačí k tomu náledí. Přílišné tření je ale
na škodu, proto se ložiska a další součástky, které jsou v častém kontaktu
a pohybu s jinými, mažou olejem.
Valivý
odpor vzniká vždy, když se po
podložce valí těleso kruhového průřezu. Působením kolmé tlakové síly Fn se poněkud deformuje těleso i podložka. Deformace
vyvolává odporovou sílu Fv,
která působí na těleso a směřuje proti směru pohybu. Velikost odporové síly je přímo
úměrná velikosti kolmé tlakové síly Fn, nepřímo
úměrná poloměru R valícího se
tělesa a závisí také na jakosti povrchu.
x (ksí) je rameno valivého odporu. (tabulky str.
161) [x] = m
Valivý odpor je mnohem menší než smykové tření, čehož se využívá v praxi – snažíme se maximálně využít kol pro pohyb nákladu i nás samotných.
Při
rovnoměrném pohybu HB po kružnici má rychlost HB stálou velikost, ale mění se
její směr. HB má dostředivé zrychlení
ad. Podle zákona síly je
příčinou zrychlení HB vždy síla, která má stejný směr jako zrychlení.
Rovnoměrný pohyb po kružnici způsobuje dostředivá
síla Fd.
Po
ukončení působení dostředivé síly se HB pohybuje ve směru okamžité rychlosti,
která se už nemění. Směr pohybu tedy je po tečně ke kružnici v bodě
ukončení působení dostředivé síly. K tomu dojde například když máme na provázku
nějaký předmět a točíme a když se přetrhne provázek.
Pohybuje-li
se soustava vzhledem k jiné po kružnici (např. auto v zatáčce
vzhledem k zemi) pak tato soustava vzhledem k té druhé neinerciální –
zemi považujme za soustavu v klidu a auto za neinerciální soustavu. Auto
se pohybuje s dostředivým zrychlením ad vzhledem k zemi. Jako v každé neinerciální
soustavě i zde působí setrvačná síla Fs. Působí opět proti zrychlení, které charakterizuje
pohyb soustavy. Zde charakterizuje pohyb dostředivé zrychlení, proto setrvačná
síla směřuje od středu – odstředivá síla. Tato
síla nás vytláčí ven ze zatáčky, když jí projíždíme.